Інтернет може бути чудовим джерелом знань і
розваг, засобом для обміну інформацією за
допомогою таких медіумів, як електронна пошта, сайти соціальних мереж,
чати, інтернет-камери телефонів. Однак
ці миттєві і далекосяжні комунікаційні
можливості вимагають постановки на новому рівні
питання захисту дітей. Ви завжди повинні думати, перед тим як розміщувати в Інтернеті конфіденційну
інформацію про себе, адже Ви не знаєте напевне, хто може її читати.
Дж. Лаффан
У
повсякденному житті кожна людина, дбаючи про свою безпеку, дотримується безлічі
правил: дорогу переходить на зелене світло; уникає темних закутків,
повертаючись пізньої пори додому; цікавиться, хто прийшов, коли дзвонять у
двері; тримає сумку з гаманцем ближче до себе; з обережністю ставиться до
незнайомців... Віртуальний світ у цьому сенсі мало чим відрізняється від реального,
тож, потрапляючи до Інтернету, не варто забувати про правила реального життя.
Дослідження
Гарвардського університету виявило три найбільш
поширені реальні загрози віртуального
світу:
- сексуальні домагання;
-
кіберагресія;
- доступ до шкідливого і нелегального
контенту (популяризація порнографії, віртуальних наркотиків, суїциду тощо).
Через недосвідченість, незнання або недооцінювання небезпек, що іноді мають місце в Інтернеті, молодь стає жертвами шахраїв та злочинців. Дані Всеукраїнського соціологічного дослідження «Веб-спілкування, нетикет: ставлення бібліотекарів та користувачів» свідчать, що 6% юних респондентів приваблює у віртуальному світі анонімність та безкарність. Учасники анкетування зазначили, що їм доводилося виконувати прохання невідомих осіб в Інтернеті. Так, 49,5% опитаних приставали на пропозицію перегляду «цікавого» фото чи відео, 32,2 % відгукувалися на заклики проголосувати в конкурсах. 7,6 % молоді поповнювали рахунок через Інтернет на прохання невідомої особи. Виконували інші прохання 10, 7 % респондентів.
Через недосвідченість, незнання або недооцінювання небезпек, що іноді мають місце в Інтернеті, молодь стає жертвами шахраїв та злочинців. Дані Всеукраїнського соціологічного дослідження «Веб-спілкування, нетикет: ставлення бібліотекарів та користувачів» свідчать, що 6% юних респондентів приваблює у віртуальному світі анонімність та безкарність. Учасники анкетування зазначили, що їм доводилося виконувати прохання невідомих осіб в Інтернеті. Так, 49,5% опитаних приставали на пропозицію перегляду «цікавого» фото чи відео, 32,2 % відгукувалися на заклики проголосувати в конкурсах. 7,6 % молоді поповнювали рахунок через Інтернет на прохання невідомої особи. Виконували інші прохання 10, 7 % респондентів.
«Щодня у світі півтора мільйони дітей
потерпають від сексуальної злочинності. Заради грошей, більшість із яких надходить
до власників порноіндустрії... Діти стають її жертвами через те, що батьки не
вважають за потрібне говорити з ними на сексуальні теми, і діти дізнаються про
це в Інтернеті. І чим нижчий рівень добробуту в державі – тим більшою є сексуальна
експлуатація молоді. Це не лише моральна проблема, але й економічна», – переконаний
міжнародний громадський діяч, представник Міжнародної організації ЕКПАТ Марко
Скарпатті.
Для того, щоб попередити небезпеку, «ворога» краще
знати «в обличчя», боротися з ним або оминати «десятою дорогою». Правила безпечного «руху» в Інтернеті можна
знайти на сайті http://www.onlandia.org.ua/ukr/. Бібліотечні фахівці і всі
бажаючі можуть замовити на цьому сайті безкоштовні тренінги для своїх
користувачів чи співробітників бібліотеки, або пройти відповідні тренінги і
долучитися до волонтерського руху:
1.
Розмістіть комп’ютер у кімнаті, яку використовують усі члени
родини.
Іноді
діти тримають у секреті те, що вони користуються Інтернетом. Вони
можуть не бажати того, аби їх батьки були у курсі їх дій у Мережі. Важливо не реагувати занадто емоційно, а зробити все можливе,
аби зняти цю психологічну напругу.
Обговорювати
можливі труднощі легше, коли комп’ютер знаходиться у спільній кімнаті.
Крім того, Ви
можете використовувати Інтернет разом із дитиною. Таким чином, розмови про
Інтернет та контроль за його використанням стануть повсякденною
частиною вашого родинного життя.
2.
Використовуйте будильник для обмеження часу, який дитина проводить в Інтернеті.
Заздалегідь погодьте трива-лість
перебування в Інтернеті.
Бажано визначити час перебування дітей в он-лайні та узгодити його з дитиною. Домовтесь з нею про використання будильника.
Таким чином Ви уникнете можливих конфліктних ситуацій. Час, проведений
за комп’ютером, необхідно обмежити для того, аби не спричинити шкоди стану здоров’я дитини. Ігрова
комп’ютерна залежність стала великою проблемою в усьому
світі.
3.
Використовуйте технічні засоби захисту: функції батьківського контролю
в операційній системі, антивірус та спам-фільтр.
Для роботи з комп’ютером зовсім необов’язково
знати всі його функціональні можливості. Запросіть спеціаліста, який
налаштує операційну систему вашого комп’ютера та покаже, як працювати
із батьківським контролем. Краще один раз побачити, аніж багато
разів почути. Не використовуйте у себе вдома комп’ютер, якій є
технічно незахищененим.
Також Ви можете пройти он-лайн навчання (на
сайті Онляндії) та навчитись найбільш ефективно використовувати функції
безпеки браузера та самостійно налаштовувати батьківський контроль.
Якомога скоріше встановіть Microsoft Security Essentials,
і Ваш комп’ютер буде захищеним
у реальному часі від вірусів, програм-шпигунів та інших зловмисних
програм.
4.
Створіть «Сімейні інтернет-правила», що містять норми онлайн-безпеки для дітей.
Діти навчаються шляхом експериментування. Якщо Ви
заці-кавлені у тому, аби Ваша
дитина навчалася не на своїх власних
помилках, якомога частіше обговорюйте з нею теми, пов’язані
із Інтернетом. Ви можете розповісти, наприклад, про достовірність
інформації, розташованої в Мережі. Так Ви
невимушено створите свої «родинні правила» Інтернет-безпеки. Традиції, норми
та правила, які закріпились у родині, – довговічні.
5.
Проводьте більше часу із дитиною. Всіляко заохочуйте обговорення тем,
пов’язаних з Інтернетом.
У житті кожного
трапляються помилки. Немає потреби сприймати помилки дітей як життєву
проблему. Будуйте довірливі стосунки задля того, аби бути впевненими,
що у будь-якій ситуації дитина звернеться за допомогою саме
до Вас. Що б не сталось, Ваша
дитина повинна бути впевненою, що в усіх ситуаціях
вона може розраховувати на Вашу підтримку та сприйняття.
Гарний рецепт побудови довірливих відносин – щоденне спілкування та спільне
проведення вільного часу. В невимушеній ситуації набагато легше
обговорювати «складні» питання.
6.
Навчайте дітей критично ставитися до інформації в Інтернеті
і не повідомляти конфіденційні дані он-лайн.
Повідомте
дитині, що практично кожен може створити свій сайт, і при цьому ніхто
не може проконтролювати достовірність інформації, розташованої
на такому сайті. Навчіть дитину використовувати інформацію з декількох перевірених джерел.
Не
зайвим буде запам’ятати чи занотувати телефон Національної «гарячої лінії»
з питань запобігання насильству та захисту прав дітей – 0 800 500 33 50
або електронну пошту info@Lastrada.org.ua, onlandia@live.com. Вам нададуть наступні консультації:
1.
Поради та правила поведінки дітей під час користування
Інтернетом.
2. Поради батькам щодо безпечної роботи дітей в Інтернеті.
3. Попередження комп’ютерної залежності та можливість отримання психологічної допомоги.
2. Поради батькам щодо безпечної роботи дітей в Інтернеті.
3. Попередження комп’ютерної залежності та можливість отримання психологічної допомоги.
4. Юридичні консультації щодо злочинів
проти дітей в Інтернеті.
5. Допомога у випадках чи за умови підозр щодо загрози дітям через Інтернет.
5. Допомога у випадках чи за умови підозр щодо загрози дітям через Інтернет.
На виконання резолюції круглого столу
«Шляхи консолідації громадських та державних органів у подоланні негативних
явищ у розвитку українського сегменту Інтернету» (17 грудня 2008 р.) Інтернет-Асоціацією
України було розроблено
проект Skarga.ua. Користувачам пропонують у спеціальному
полі вказати URL, де, на його думку, міститься незаконний контент, вибрати одне
з чотирьох видів порушення (порнографія за участю неповнолітніх, прояви расової
та національної нетерпимості, прояви тероризму, заклики до повалення
конституційного ладу) та за бажанням вказати
контактний e-mail і написати текстове повідомлення. Після того як щодо якогось з URL накопичиться порогова
кількість скарг, автоматично сформується інформаційний лист, який
отримає з бази Європейського мережевого координаційного
центру провайдер. Відповідно, провайдер
може вжити відповідних заходів з метою усунення незаконного контенту в рамках
існуючого законодавства.
Вивчайте правила безпечного «руху» в віртуальному просторі. Вдалого вам веб-серфінгу.
Асоціація
Інтернет-провайдерів «гарячих ліній» = The International Association of Internet
Hotlines [Електронний ресурс] / INHOPE ; European Commission ; ICRA. – Електрон.
дані. – 2009. – Режим
доступу : https://www.inhope.org/. – Загол. з титулу екрану. – Мова : англ. – Перевірено : 10.02.2010.
Варган С. Сколько стоят бесплатные он-лайн игры?
[Електронний ресурс] / София Варган ; фото Евгения Ковалева // Школа Жизни.ру : познавател. журн. – Електрон. дані. – Режим доступу
: http://shkolazhizni.ru/archive/0/n-32274/ .
– Загол. з титулу екрану.
– Мова : рос. – Перевірено : 16.12.2009.
Интернет
и право – Первый украинский
юридический форум [Електронний ресурс]. – Електрон. дані. – Режим доступу :
http://www.urist.in.ua/forumdisplay.php?f=41. – Загол. з титулу екрану. – Мова : рос. – Перевірено : 10.12.2009.
Конвенція про
кіберзлочинність
[Електронний ресурс] / Верховна Рада
України. – Електрон. текст. дані. – Режим доступу :
http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=994_575&chk=4/UMfPEGznhhqJg.ZilsJKtLHdlOUsFggkRbI1c.
– Загол. з титулу
екрану. – Мова : укр. – Перевірено : 10.02.2010.
Ребенок в сети [Електронний ресурс] / Panda Security. –
Електрон. дані. – Режим доступу :
http://www.detionline.ru. – Загол. з титулу екрану. – Мова : рос. – Перевірено :
10.02.2010.
Фишман С. Пойманные в сети / С. Фишман // Internetua : e-война. –
[Украина], 2008. – № 1. – С. 66 – 67.
TeachToday [Електронний ресурс] : living with technology / Teachtoday ; дизайн Vivid Lime. –
Електрон. дані. – 2008. – Режим доступу : http://www.teachtoday.eu/. – Загол. з титулу екрану. – Мова : англ. –
Перевірено : 10.02.2010.
Немає коментарів:
Дописати коментар